10 המרכיבים לאורח חיים בריא

מאמן שחייה ידוע, שהצליח לאמן מספר אלופים עולם, החליט לפרסם את תוכנית האימונים שלו בספרות ובאינטרנט במטרה לחלוק עם שאר האנושות את המידע הזה.

מסתבר, שלא מספיק הידע שהוא פרסם בכדי לייצר אלופים נוספים. בכדי לייצר אלוף, אותו מאמן צריך לפגוש את החניך המסוים עם הכישורים המתאימים, בזמן הנכון ובמקום הנכון ולשלב מרכיבים נוספים אשר לא ניתן להעביר במידע בכדי לייצר ממנו אלוף. המידע במקרה הזה הוא אחד מהמרכיבים ליצירת אלוף, בדיוק כמו מתכון להכנת לחם  אשר אחד מהמרכיבים הוא הקמח מתוך שאר המרכיבים המאפשרים ליצור את הלחם.

גם אנו מוצפים במידע רב, בתחומים רבים ובייחוד בתחום התזונה הנכונה / הרזיה /פעילות גופנית, אנו לא תמיד מצליחים ליישם את העקרונות הלכה למעשה. חסרים מרכיבים נוספים, שיסייעו לנו ליישם את הידע.

 

לפניכם 10 מרכיבים שיסייעו לכם בדרך להשגת המטרה:

 

המרכיב הראשון הוא הגדרת המטרה. חשוב מאוד, להגדיר מה המטרה שלנו, למשל, הרזיה, שמירה על אורח חיים בריא, שיפור בדיקות דם, להכנס לג''ינס הישן, לשפר את דימוי הגוף ואת הבטחון העצמי וכו''..




 

המרכיב השני הוא - כוח רצון. האם אנחנו באמת רוצים לעשות את השינוי באורח החיים ? על מנת לייצר כוח רצון, חשוב להעמיד את עצמנו במקום הראשון ולהפנים שאם לא נשקיע בבריאות, יהיה לנו מאוד קשה לשמר אותה. דרכים נוספים ליצור כוח רצון הוא לבחון את הסביבה וללמוד מטעויות של אנשים אחרים כגון, השלכות של עישון, השמנה, חוסר בפעילות גופנית, מתח, התקפי לב, שבץ, סוכרת וכו''... ובאמצעות העלאת המודעות, ליצור את כוח הרצון.




 

המרכיב השלישי הוא - נחישות. נחישות זאת תכונה שניתן לאמן. היכולת להתמיד בתהליך לאורך זמן גם במצבים קשים יוצר את מרכיב הנחישות. ישנם אנשים שנולדים עם התכונה הזו וישנם שרוכשים את התכונה מנסיון החיים. זאת למעשה החלטה מחשבתית וחוסן חשיבתי שמאפשר לנו להתמודד עם קשיים ולהתמיד על אף האתגרים שבדרך.




 

המרכיב הרביעי הוא - התמדה. האם נצליח להתמיד בשינוי שיצרנו. כאן מאוד חשוב לבחור בדרך הנכונה עבורנו. על מנת לדעת האם הדרך שבחרנו היא הדרך הנכונה, עלינו לשאול את עצמנו לפני תחילת התהליך או השינוי את השאלה הבאה: האם אני יכול לחיות כך? למשל, אם המטרה שבחרתם היא הרזיה או ירידה במשקל, ישנם דרכים רבות כדי להשיג את המטרה אך רובן אינן מצליחות לייצר את רכיב ההתמדה וזאת מכיון שהשינוי אותו אנחנו מתבקשים לעשות, הוא קיצוני מדי ואינו ניתן ליישום לכל החיים.




 

המרכיב החמישי הוא - אופטימיות. חשיבה אופטימית מאפשרת לייצר מציאות חיובית בכל תרחיש בעבר או בהווה או בעתיד. זה למעשה ניתוח חשיבתי שניתן לאמן כמו שריר. תמיד לחפש את החיובי בכל דבר ולהבליט אותו. ברגע שאנחנו מבליטים את החיובי, אנחנו נמנעים מלרוקן את הכוח שמזין את כוח הרצון, הנחישות וההתמדה ולמעשה כך אנו מצליחים לחדש את הכוחות. למשל, הצלחנו להתמיד במשך שבוע במשטר של אימונים ותזונה אך יום אחד נשברנו וחטאנו. ניתן לנתח את המקרה בשני דרכים: 1. נכשלנו, איבדנו שליטה, הרסנו את כל מה שעמלנו עבורו, חיבלנו לעצמנו בתהליך, אנחנו חלשים וכנראה שלא נצליח לעולם. 2. מותר לי, אני בן אדם, זה אפילו מומלץ לחרוג על מנת למנוע עצירה של המשקל בטווח הרחוק ולמנוע פירוק מסת שריר וחשוב גם לנוח מהאימונים בכדי להמנע מאימון יתר, זאת הייתה חריגה ומנוחה מבורכת. הניתוח החשיבתי הראשון עלול להוציא אותנו מהתהליך וליצור מטענים שליליים כלפי עצמנו ולפגוע באמון העצמי. בניתוח החשיבתי השני, אנו מסתכלים על חצי הכוס המלאה דבר המאפשר להמשיך הלאה. זה הסוד של הנחישות, תמיד לחפש את הפן החיובי בכל דבר. כך ניתן לשרוד תקופות או מצבים קשים שפוקדים את כולנו במהלך החיים ובייחוד בתהליך של הרזיה ושיפור אורח חיים. לוחם סמוראי אמר: "הצלחתי להביס יריבם קשוחים בקרב אך היריב הקשוח ביותר שנתקלתי בו הוא אני מול עצמי".




 

המרכיב השישי הואתאום ציפיות. מאוד חשוב לתאם עם עצמנו ציפיות, למשל אם אנחנו נכנסים לתקופה עמוסה אשר מקשה עלינו ליישם בפועל את אותה תדירות של אימונים או את ההקפדה על עקרונות התזונה הנכונה / פעילות גופנית / שינה / שתייה, חשוב להנמיך צפיות ולהגדיר מחדש את כללי המשחק בכדי לא להתאכזב מעצמנו. למשל, להגדיר שבמקום 4 ימי אימון בשבוע, נתכוונן על 2, על מנת שנקבל את עצמנו , גם אם המשקל יעצר או שנעלה מעט במשקל. כך ניתן להמנע מתחושות שליליות ותסכול אשר מרוקנות את הכוחות להתמיד בדרך.




 

המרכיב השביעי הוא - מסגרת. להכנס למסגרת של אורח חיים בריא ולהתמיד בה, להתחייב להגיע למפגשים, מסגרת של אימונים - חוגים / חדר כושר, מאפשרים לנו להתחייב יותר לתהליך בייחוד כשאנו משקיעים זמן וכסף.




 

המרכיב השמיני הוא - להשקיע בבריאות. כל שקל שאנחנו משקיעים בבריאות החל מייעוץ ועד למסגרות שונות, מחזיר את עצמו לפחות פי 100 מכיוון שאיכות חיים, בריאות, שקט נפשי, שלווה, בטחון עצמי, מימוש עצמי ואושר לא ניתן לקנות בכסף.




 

המרכיב התשיעי הוא נתינה. תשימו לב שכאשר אנחנו נותנים למשהו והוא מודה לנו, אנחנו חשים את האושר האמיתי. אך חשוב לזכור שעלינו לתת ראשית לעצמנו בכדי שיהיה לנו את הכוח להעניק לאחרים. זכרו "אם אין אני לי, מי לי" אם אתם לא תעמידו את עצמכם במקום הראשון ותעניקו לעצמכם, אתם למעשה מכשילים את עצמכם גם אם יכולת הנתינה שלכם כלפי הזולת היא עצומה, עדיין תחושו ריקנות במידה ולא תעניקו לעצמכם.




 

המרכיב העשירי הוא - התחייבות לרישום יומי. הרישום היומי מבצע מהלך חשיבתי שמסייע לנו להעמיד את עצמנו במרכז, לבחון את התהליך והשינוי אותו אנחנו עושים, מסייע לנו ליישם בפועל טוב יותר את הדרך ומעלה את המוטיבציה ליישם ולהתמדה. זהו הכלי היעיל ביותר כיום לשיפור אורח חיים והפנמה של תהליכים ארוכי טווח.

 

אז, שיהיה לכם המשך מסע נפלא, מאושר, מאתגר ולא קשה והכי חשוב, שתהיו בריאים.

בברכה

צוות בשביל החיים הטובים.