האם אני בעודף משקל ? / חלק א'

לפי תפיסת עולמי יש שני סוגי הרזיה:

  1. הרזיה וירטואלית.
  2. הרזיה נבונה.

הרזיה וירטואלית - זה מצב בו האדם יורד במשקל, לעיתים ירידה משמעותית של מספר קילוגרמים בשבוע, שלאחר מספר חודשים מסתכמת בירידה של קילוגרמים רבים, אך כעבור פרק זמן של פחות משנה עולה חזרה למשקל ההתחלתי ואף יותר ובעצם לא מצליח לשמור על המשקל לאורך זמן. משמע, ההרזיה הינה וירטואלית, הי איננה אמיתית.

הרזיה נבונה - זו הרזיה המשלבת תזונה נבונה ופעילות גופנית, והירידה במשקל היא מתונה – בין 0.5 עד 1 ק"ג לשבוע. ובאופן הדרגתי האדם משיל את מאגרי השומן המיותרים בגופו. אולם,  ההבדל המהותי בין הרזיה וירטואלית להרזיה נבונה הוא, השמירה על משקל המטרה למשך שנים. הצלחה בתהליך של הרזיה נבונה מוגדרת, כאשר אדם משיל לפחות 5% ממשקל גופו ומצליח לשמור על המשקל למשך שנה.

הרזיה נבונה הינה ההרזיה המומלצת על פי כל המחקרים ולא מדובר בדיאטה אלא בהעלאת המודעות לתזונה מאוזנת ובריאה ולשילוב של פעילות גופנית המותאמת לאורח החיים המודרני.

האם אני בעודף משקל ?

כיצד תוכל/י לדעת האם את/ה בעודף משקל ? מהו המשקל המומלץ עבורך ? האם יש המלצות שונות ביחס לגיל, גובה, מין, מבנה גוף ?

ישנם מספר דרכים לדעת האם אנחנו בעודף של משקל :

  • BMI
  • אחוזי שומן
  • היקפים
  • טבלאות

 

מדד מסת הגוף -  BMI

כמדד להשמנה מקובל להשתמש במדד מסת הגוף (באנגלית: BMI – Body Mass Index). כדי לקבוע בוודאות, ולא על סמך תחושות בלבד, מי לוקה בעודף משקל או בהשמנה, ניתן לחשב את ה- BMI שלנו על ידי חלוקת המשקל (בקילוגרמים) במכפלת גובה (במטרים).

 

משקל גוף בק"ג

_______________

(גובה במטרים כפול גובה במטרים)

 

זוהי שיטת חישוב קלה, זולה, נוחה, מדויקת המתאימה להערכה ולמעקב ומומלצת גם לשימוש קליני להערכת סה"כ השומן בגוף.

  

ערכי BMI בתחום 18.5 – 24.9 מעידים על משקל תקין ביחס לגובה. עודף משקל  מוגדר כאן כ – BMI 29.9 – 25, והשמנה המסכנת את הבריאות: החל מ – BMI 30.

חשוב לי לציין כי ישנם מצבים בהם המדד אינו מדויק, למשל: בעיקר במקרים בהם ישנה מסת שריר גדולה, ולכן רצוי להשתמש במדדים נוספים כגון אחוזי שומן / מד היקפים, על מנת לקבל תמונה מדויקת יותר.


נקודה נוספת בהקשר למצב הבריאותי, ישנם אנשים עם BMI תקין אך נמצאים בסיכון בריאותי עקב כולסטרול גבוה או סוכרת או אורח חיים שינו מאוזן ולעומת זאת אנשים בקטגוריה של עודף משקל במצב בריאותי הרבה יותר טוב מאחר והם מנהלים אורח חיים בריא ומאוזן.

התייחסות לשאר מדדי הגוף יופיעו במאמרים הבאים.